Friday, April 21, 2006

JOURNALINNSYN

Når jeg logget inn på comments kom jo dette posterbildet opp - endelig kan jeg skrive igjen. Gudene må vite hvorfor det blir sånn av og til. Ei ny arbeidsuke er over, dvs for meg bare 2 dager da. Godt at vi har et bra velferdssystem som fanger opp når man blir syk og arbeidsufør. Så får vi bare håpe at vi fortsatt har styre og stell her i landet som vi vet satser på dette. Tilbake til overskrifta mi - journalinnsyn. Dette kan bety så mye, og for meg akkurat nå, betyr det to ting; direkte innsyn i egen sykejournal og innsyn i den private sfære. Når jeg lufter tanker og hendelser i bloggen min, ser alle at jeg ikke er særlig privat. Og det kan være mange grunner til det. For det første så har jeg så langt i livet vært utrolig heldig når det gjelder fysiske og psykiske påkjenninger(når man ser bort fra nakkesleng og høyt blodtrykk). Og da innbilller jeg meg at uansett hva jeg skulle presentere av aller innerste tanker, vil det ikke bli særlig interessant for andre. For det andre er det slik at jeg har en innebygget bremsekloss for hva jeg sier offentlig. Det grunner i et alvorlig taushetssvik i tenårene som sikkert har gjort meg unødig lukket i det indre. Jeg tør rett og slett ikke utlevere meg, redselen sitter i . Men er jeg derimot på tomannshånd med folk jeg stoler på, kan nok sjela bli vrengt både to og tre ganger. Og godt er det. Men jeg får heldigvis ofte tilbakemeldinger at jeg er en god lytter, og er kriseberedskap for andre. Men journalinnsynet er det nok dårlig med. Så til innsyn i sykejournal. De fleste vet vel at de har rett til innsyn i egen journal, og at endel journalutskrifter blir sendt direkte til pasienten. Dette er noe jeg er i mot. Tidligere hadde pasienten rett til innsyn sammen med helsepersonell, og det sikret at at ting ble forstått riktig. Som helsepersonell har jeg ofte opplevd pasienter som altfor ofte misforstår og feiltolker det som står i journalen, derfor tror de har lidelser de ikke har eller omvendt. Jeg trenger ikke gå lenger enn til min egen familie. Helge fikk diagnose Bechterews for ca 5 år siden. Han var på røntgen og legeundersøkelse hos reumatolog på sykehuset, og fikk oversendt bl.a. følgende: Ingen skjellettforandringer forent med Morbus Bechterews. Og da sier han til meg; det var ingen forandringer siden sist. Når jeg så leser denne utskriften, sier jeg til han at det er ikke det dette betyr. Det betyr rett og slett at du ikke har diagnosen Bechterews lenger. Dette nektet han å tro på, for det var ikke det som sto, mente han. Det sier bare noe om hvor lett det er å misforstå når man ikke er helsepersonell. Så han fikk time til fastlegen sin for å få bekreftet at jeg hadde rett......Og det er nok dessverre mange lignende saker. Selvfølgelig skal vi ha innsynsrett, men kopi av journalen i posten er feilslått pasienrettighet, spør du meg. Fagtermonologien kan ofte være vanskelig, selv for den som er utdannet innenfor bestemte områder. Da tror jeg det blir natta, Helge er på nattevekt og smådogsn sover søtt no klokka 23.45. Og i morra er det lørdag og sol folkens!!

1 Comments:

Blogger Berit said...

Tror jeg må kommentere meg sjøl her. Jeg skriver så impulsivt og rotat!Det er vel nesten ingen som skjønner starten på denne bloggen. Kort fortalt; Jeg skjønte endelig at jeg måtte logge inn for å kunne skrive ny blogg. Resten får bli som det ble

3:11 AM  

Post a Comment

<< Home